Vanliga frågor & svar

Bokning och betalning

Hur bokar jag en resa?

Du kan boka din resa online eller genom att kontakta oss. Ring eller maila oss så hjälper vi dig genom hela bokningsförfarandet.

När får jag min resplan och andra biljetter?

Ca 10-14 dagar innan avresa skickas dessa ut till dig.

Hur och när betalar jag?

Equi Tours samarbetar med PayEx för att erbjuda dig trygga och säkra betalningslösningar. Förutom betalning via faktura erbjuds kortbetalningar via PayEx för kortinnehavare av Visa och Mastercard

Hur och när du betalar beroende på ditt valda betalsätt. Du som betalat med kort via hemsidan kan välja mellan att delbetala eller betala allt direkt. Vid delbetalning betalar du den summa som är angiven för resan direkt och resterande innan sista betaldag, som är specificerad för varje resa. Under mina sidor hittar du resterande belopp att betala samt betalfunktion.

Du som betalar via faktura får en anmälningsfaktura på hela eller delar av resans kostnad, beroende på ditt val. Därefter skickas slutfaktura ut 30-40 dagar innan avresa.

Hur betalar jag min faktura med kort?

För att betala din faktura med kort går du till sidan Betala Faktura. Där fyller du i fakturabeloppet i rutan. Tryck sedan på ‘Lägg i varukorg’. Du kommer då att komma vidare till vår betalsida. Här loggar du in på ditt konto alternativt fyller i dina uppgifter och skapar ett nytt konto. Var noga med att ange ditt fakturanr i rutan “Namn på alla resenärer”. Vid utcheckning på betalsidan, välj där “Betala med kort” och följ sedan anvisningarna. Du kommer då att kopplas vidare till PayEx, som erbjuder säkra betalningslösningar.

Vilken typ av betal- eller kreditkort accepterar ni?

Vi accepterar de vanligaste betal- och kreditkorten så som Visa och Mastercard.

Hur betalar jag med mitt presentkort?

Kontakta Equi Tours för att betala med ditt presentkort.

Är det säkert att handla av Equi Tours?

Equi Tours ställer lagstadgad resegaranti enligt resegaranti-lagen hos Kammarkollegiet samt är medlem i SRF – Svenska Resebyrå- och arrangörsföreningen. Equi Tours samarbetar med PayEx för att erbjuda dig trygga och säkra betalningslösningar. Läs mer om din trygghet som kund hos Equi Tours här.

Ändring och avbokning

Kan jag själv ändra min bokning på hemsidan?

Alla ändringar måste göras via mail till info@equitours.se eller telefon: 040 29 88 08. För varje ändring i reseavtalet som resenären gör, uttages en kostnad som överensstämmer med de merkostnader som Equi Tours åsamkas, dock lägst 200 sek.

Hur avbokar jag min resa?

Kontakta Equi Tours via mail info@equitours.se eller telefon: 040 29 88 08 för att avboka din resa. Dina avbokningsvillkor är specificerade på resans info-sida.

Får jag tillbaka min anmälningsavgift om jag avbokar min resa?

Vid en avbokning får du tyvärr inte tillbaka din anmälningsavgift. Se Bokningsvillkor för våra allmänna bokningsvillkor samt resans info-sida för vilka särskilda avbokningsvillkoren som gäller för just din resa.

Reseförsäkring/avbeställningsskydd

Behöver jag en avbeställningsförsäkring?

Med en avbeställningsförsäkring får du pengarna tillbaka om något plötsligt eller oväntat händer som gör att du inte kan åka iväg på din resa. Försäkringen är mer omfattande än de flesta avbokningsskydd som finns i betal- och kreditkort och du betalar ingen självrisk. Om du behöver en avbeställningsförsäkring avgör du själv. Vi rekommenderar att du kontrollerar din egna försäkring i samband med att du ska boka resa.

Kontakta Equi Tours för bokning av din avbeställningsförsäkring. Försäkringen måste bokas och betalas i samband med första inbetalningen av resan, för att hela resans belopp ska kunna försäkras.

Hur fungerar avbeställningsförsäkringen?

Equi Tours är återförsäljare av ERVs (Europeiska Reseförsäkringar) avbeställningsförsäkring. Med en avbeställningsförsäkring får du pengarna tillbaka om något plötsligt eller oväntat händer som gör att du inte kan åka iväg på din resa. Försäkringen är mer omfattande än de flesta avbokningsskydd som finns i betal- och kreditkort och du betalar ingen självrisk.

Behöver du avboka din resa och utnyttja försäkringen måste en skadeanmälan göras. Detta görs direkt till ERV och ska innefatta intyg från polis, läkare eller annan opartisk person som bekräftar orsaken till avbeställningen. Du kan läsa mer om skadeanmälan här. När du har anmält din skada får du en mottagningsbekräftelse direkt via mejl som det är viktigt att du läser. I normalfallet får du besked i skadeärendet inom två veckor från det att anmälan är komplett och ERV har mottagit de underlag som behövs.

Kontakta Equi Tours för bokning av din avbeställningsförsäkring. Försäkringen måste bokas och betalas i samband med första inbetalningen av resan, för att hela resans belopp ska kunna försäkras.

Flyg

När kan jag checka in på flyget?

När du kan checka in på flygen beror på vilket flygbolag du reser med. Vanligtvis öppnar incheckningen online 24-30 timmar före avgång. Du hittar informationen på flygbolagets hemsida. Vi skickar även ut informationen i ditt avresemeddelande ca 10-14 dagar innan avresa.

Hur mycket bagage får jag ha med mig?

Mängden bagage varierar beroende på vilket flygbolag du åker med. Du hittar informationen antingen på flygbolagets hemsida eller på din resplan. Vi mailar även ut informationen i ditt avresemeddelande 10-14 dagar innan avresa.

Jag har stavat fel i mitt namn, vad gör jag?

Har du stavat ditt namn fel, kontakta oss omgående. De flesta flygbolag kräver att namnen är korrekt stavade och tar ut en avgift för att korrigera namnet. Avgiftens storlek beror på flygbolaget. Vi hjälper dig att genomföra namnändringen, du står för kostnaden.

Vad är EUs svarta lista?

EU:s svarta lista är en förteckning över de flygbolag som inte får verka inom unionen. Dessa flygbolag anses inte uppnå acceptabel säkerhetsnivå enligt internationell standard eller vars lands myndigheter inte kan tillgodose nödvändiga flygsäkerhetskrav. Svarta listan går att ladda ner här.

Equi Tours anlitar aldrig flygbolag listade på svarta listan.

Vanliga frågor och svar

Är det möjligt att bo fler än 2 i ett rum?

Flera hotell har möjlighet att göra om dubbelrum till trebäddsrum. Kontakta oss för förfrågan.